0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Sprzedaż zamienna, komplementarna, usługi dodatkowe

Jeśli próbujesz swoich sił w sprzedaży, prędzej czy później zaczniesz zastanawiać się nad tym jak poprawić swoje wyniki. Często myślisz wtedy o kosztownych formach rozwoju swojego biznesu: zwiększenie (lub założenie) budżetu marketingowego, zakup nowych i wydajniejszych urządzeń do Twojego zakładu lub zatrudnienie dodatkowych osób. W wielu przypadkach te drogi rozwoju przynoszą wymierne korzyści. Czy jednak wypróbowałeś już dobrze znane techniki sprzedaży zamiennej i komplementarnej aby zwiększyć swój obrót za darmo?

SPRZEDAŻ ZAMIENNA

Sprzedaż zamienna (z angielskiego: up-selling) to nic innego jak zaproponowanie klientowi podobnego, ale bardziej dochodowego produktu dla Ciebie. Zwykle będzie to produkt droższy, jednak nie zawsze: musisz mieć świadomość jaką marżą obciążone są Twoje towary, ponieważ czasami bardziej opłaca się sprzedać produkt w tej samej cenie lub nawet tańszy, ale z wyższą marżą. Dlatego ważne jest dobre planowanie produktu.

Przechodząc zaś do samej sprzedaży zamiennej, aby ją realizować, musisz stworzyć listę produktów alternatywnych dla wszystkich ofert w których chcesz zastosować ten zabieg. Jako produkty zamienne oferuj towary z tej samej kategorii produktowej, o podobnych właściwościach, ale bardziej rozbudowane lub posiadające dodatkowe cechy przeważające na jego korzyść. Przykładowo: jeśli sprzedajesz ręcznie wykonane pluszaki i masz szeroką ofertę, prezentując klientowi pluszowego misia dla dziewczynki w cenie 99,99 zł na którym marża to 30%, spróbuj zaoferować innego misia dla dziewczynki w tej samej cenie, ale z marżą 40%. Możesz zaoferować droższego misia z taką samą marżą. Kluczem w tej metodzie jest maksymalizacja dochodu za pomocą zamiany produktu, który kupuje klient.

Sprzedaż zamienna jest prostsza do zastosowania w sprzedaży fizycznej, np. w sklepie lub podczas rozmowy telefonicznej. Jednak nie znaczy to, że nie możesz tego próbować w internecie. W Martsy możesz wybrać dodatkowe produkty ze swojego sklepu, które będą wyświetlane na stronie Twojego produktu w zakładce “Więcej z tego sklepu”. A więc możesz wyselekcjonować listę produktów, które będą dodatkowo wyświetlane w każdym ogłoszeniu. Świadome używanie tego narzędzia może poprawić Twoje wyniki finansowe. Dodatkowo Martsy zezwala na promowanie innych swoich produktów w opisie oferty, możesz więc zaproponować produkt zamienny bezpośrednio w opisie produktu który chcesz zamienić.

SPRZEDAŻ KOMPLEMENTARNA

Sprzedaż komplementarna (z angielskiego: cross-selling) to sprzedaż produktów, które w jakiś sposób połączone są z produktem, który klient już u Ciebie kupuje i uzupełniają go. Zazwyczaj są to produkty o dużo niższej wartości niż produkt główny, dodawane do koszyka impulsywnie. Klient nie zamierzał ich kupić wchodząc do Twojego sklepu, ale przekonałeś go do tego. A więc, na przykład:

  • Jeśli sprzedajesz wianek z żywymi elementami możesz zaproponować dodatkowo zakup fiolek do nawadniania łodyg
  • Jeśli sprzedajesz zaproszenia ślubne, zaproponuj zakup pudełka na koperty
  • Jeśli sprzedajesz ozdobną świecę, zaproponuj zapalniczkę

W tej sytuacji ogranicza Cię jedynie kreatywność. Jeśli nie masz towaru, który mógłby być produktem uzupełniającym, zweryfikuj swoją ofertę i zastanów się, czy mógłbyś dołożyć do niej coś, co będziesz sprzedawał dodatkowo. Klienci często decydują się na zakup takich produktów w ostatniej chwili, dlatego w Martsy możesz skonfigurować swoje oferty tak, aby wyświetlały one dodatkowe produkty w podsumowaniu koszyka – wtedy klient ma jeszcze możliwość dodania czegoś przed złożeniem zamówienia. Dodatkowo Martsy zezwala na promowanie produktów komplementarnych w opisach ofert, jeśli więc masz w katalogu coś, co mogłoby uzupełnić sprzedawany towar – napisz o tym! Możesz także skorzystać z opcji promowania innych produktów na stronie Twojej oferty, opisanej powyżej.

USŁUGI DODATKOWE

Kolejnym sposobem na zwiększenie dochodu z Twojej działalności jest oferowanie usług dodatkowych, uzupełniających zamawiane produkty.

Jedną z najpopularniejszych usług w tej dziedzinie jest bardzo modna w ostatnich latach personalizacja. Szczególnie w przypadku produktów wytwarzanych ręcznie masz bardzo duże pole do popisu: możesz oferować grawerowanie lub wypalanie napisów, zastosowanie wymyślonego przez klienta motywu kolorystycznego, wszywkę z imieniem czy logiem firmy. Możliwości personalizacji są bardzo szerokie a Ty możesz oferować takie usługi w Martsy.

Inną bardzo popularną usługą dodatkową jest pakowanie zakupionego towaru na prezent. Twój klient nie musi dzięki temu robić tego sam, jeśli zamawiany produkt ma być upominkiem. W tej sytuacji warto zastanowić się nad takim pakowaniem, które umożliwi obejrzenie towaru przed wręczeniem go osobie obdarowywanej, gdyż każdy chciałby mieć pewność, że jego prezent będzie wysokiej jakości i nie będzie uszkodzony.

Więcej z bloga:

Powiedz nam o sobie i swojej pracowni!

Napisz artykuł prezentujący Twoją działalność, opisz swoje przygody z tworzeniem rękodzieła i przedstaw swoją pracownię. Artykuł zostanie opublikowany na stronie głównej martsy.pl oraz na naszym Instagramie. Dodatkowo ogłaszamy konkurs! 🥇

Porady dla Sprzedających na Martsy.pl

Przygotowaliśmy krótki poradnik, który pomoże zwiększyć zainteresowanie Twoimi ofertami oraz ułatwić pracę ze stroną martsy.pl. Zapraszamy do zapoznania się z materiałem.

Sezon weselny 2022

Choć w kalendarzu mamy jeszcze zimę, to z pewnością wiele osób już myśli o najważniejszym dla nich wydarzeniu tego roku - o swoim ślubie!...

Dzień babci i dziadka 2022

Dzień babci już w piątek 21.01 a dzień dziadka w sobotę 22.01. Tradycyjnie, w te dni wnukowie wyruszą w odwiedziny do swoich dziadków aby...